Kalendarz

Po Wt śr Cz Pi So Ni
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

01/04/2014 22:05
Witamy wszystkich sympatyków zabawy w błocie Smile

Aktualnie online

· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 2
· Najnowszy użytkownik: Dryblas

Ostatnie artykuły

Na skróty czyli tam gdzie nie każdy trafi

Nasze pojazdy
Naprawy, zmiany
W trasie
Nasze rajdy
Fotogaleria

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/kobra/domains/moje4x4.com.pl/public_html/articles.php on line 41

Czyszczenie sprzęgiełek automatycznych

Ponieważ, ze strony moich sprzęgiełek automatycznych zaczęły dobiegać dziwne odgłosy nadszedł czas na rozebranie i gruntowne czyszczenie. Po przeczytaniu forum, dyskusji z osobami bardziej oblatanymi w temacie uznałem, że jestem już gotowy na działania.
Aby dostać się sprzęgiełek należy :

  • luzujemy nakrętki koła ( klucz 19), auto na podnośnik (na biegu, kliny pod kołami)
  • odkręcić koło i ściągamy
  • zablokować koło ( wcisnąć hamulec)
  • odkręcić 6 śrub mocujących obudowę sprzęgiełka - klucz 14
  • zdjąć obudowę sprzęgiełka





Kolejnym etapem jest zdjęcie mechanizmu sprzęgiełka z piasty. W tym celu należy zdjąć z piasty pierścień Seger /rozmiar 20/ (przy użyciu specjalnych szczypiec lub dwóch szpikulców i dużego samozaparcia). W przypadku, gdy piasta za mało wystaje ze sprzęgiełka można wkręcić w środek piasty śrubkę lub gwintownik i wyciągnąć piastę na zewnątrz ( ok 2-4 mm skoku).
Teraz podważając delikatnie sprzęgiełko zsuwamy je z piasty. Następnie zdejmujemy koronę wewnętrzną.
Sprzęgiełko składa się z trzech głównych elementów idąc od środka:

  • korony wewnętrznej
  • mechanizmu sprzegiełka ( z zębatkami i sprężynami)
  • korony zewnętrznej będącej elementem integralnym obudowy.




W moim przypadku całość była obficie upaprana smarem ( a nie powinna) i być może to właśnie powodowało dziwną pracę sprzęgiełek.
Całość należy dokładnie wymyć ze smaru ( np. w benzynie, ropie) oczyścić z zanieczyszczeń i wysuszyć.




Na tym etapie prac mamy możliwość :

  • oceny luzu na łożystach i ich ewentualna regulację
  • wymiana tarczy hamulcowej
  • wymiany łożysk koła na nowe ( zewnętrznego, wewnętrznego i igiełkowego)
  • zmiany sprzęgiełka automatycznego na manualne

Po umyciu i wysuszeniu wszystkich elementów składamy sprzegiełko w odwrotnej kolejności ( nie zapomnieć o pierścieniu Segera).
Przy montażu korony wewnętrznej i mechanizmu zwróćmy uwagę na położenie szczeliny i zęba - mają podobno być na przeciwko siebie. Zakładany elementy sprzęgiełka na piastę .
Zgodnie z informacjami producenta oraz tym co podaje większość użytkowników terenówek sprzęgiełek automatycznych się nie smaruje, można dać niewielka ilość ( kilka kropli) oleju przekładniowego. W sprzegiełkach manualnych zgodnie z zaleceniami producentów nie dajemy żadnych smarów olejów itp.
Przy wieku naszych maszyn normalną rzeczą jest brak jakiegoś elementu - tutaj na pewno nie uświadczymy obecności papierowych podkładek pomiędzy elementami obudowy.
Oby zabezpieczyć wrażliwy mechanizm przed wodą można na powierzchnie styku nałożyć niewielką warstwę smaru silikonowego ( tak żeby nie dostał się do środka sprzęgiełek).
Całość skręcamy ( zawsze śrubami po przekątnej) , zakładamy koło i jazda w teren.



Wygenerowano w sekund: 0.09
8,087,074 unikalnych wizyt